*ترکیه از سال ۲۰۱۴ وارد ائتلاف به رهبری آمریکا شد و می‌خواهد در عین حال تاثیر و حضور خود را در سوریه داشته باشد، چون ائتلاف به رهبری آمریکا، دولت اسد را به رسمیت نمی‌شناسد و ترکیه یک بازی‌ دوگانه‌ای را انجام می‌دهد که هم در آن ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا حضور داشته باشد، هم در این بلوک با ایران و روسیه همراه باشد؛ از همین روست که دولت اسد را به رسمیت نمی‌شناسد.
– روند این مذاکرات را چطور می بینید؟ همزمان با نشست سه جانبه، گفتگوهای دوجانبه هم بین سه کشور شکل گرفته است. این نیز می تواند بر این روند تاثیر مثبتی بگذارد؟ گفتگوی آستانه‌ را داشتیم، دو دوره سوچی و دومین دوره سران نیز در آنکارا برگزار شد. این بلوک چند خاصیت و چند منفعت برای این سه کشور دارد:

اولاً باعث شد که روند تنش سوریه به شکل بسیار زیادی کاهش پیدا کند و اصلا مذاکرات آستانه برای کاهش تنش در مناطق بحرانی سوریه بود، مبارزه با داعش شکل جدیدی گرفت در صورتی که تکفیری‌ها پش از آن از مرزهایی که ترکیه بر آن کنترل داشت، حمایت مالی، نظامی، تسلیحاتی می شدند و وارد سوریه می شدند. این روند بسته شد و ترکیه به همین دلیل وارد گفتگوهای آستانه شد و وارد شدن آن به این بلوک موثر بود.اما این بلوک یک مشکل بسیار بزرگی که داشته و تاکنون هم حل نشده، این‌که آیا ترکیه به تمامیت ارضی سوریه متعهد است یا نه. این اولین مشکل است که در حمله ترکیه به عفرین منعکس شد و سخن از تابعیت عفرین به استان اسکندرون به میان آمد و ترکیه در این رابطه سعی می کند این منطقه را به صورت یک حالت خودمختاری در ‌آورد در حالی که ترکیه می‌توانست با دولت سوریه برای مبارزه با «پ.ی.د» همکاری کند. اما دومین مشکلش این است که غیر از این‌که به تمامیت ارضی سوریه در عمل متعهد نیست، در سخن و عمل، دولت اسد را به رسمیت نمی‌شناسد. این دومین مشکل روند این بلوک است که با این روند از پیچیدگی بحران سوریه کاسته نمی‌شود و در دوران پساداعش نیز فضا به سمت حل‌شدن نمی‌رود و در این باره ترکیه هم دلایل خود را دارد.
– دلیل این موضع متناقض ترک‌ها چیست؟
* باید گفت که روند این مذاکرات به کاهش تنش کمک کرده است و از نتایج نشست اعلام آمادگی سه جانبه برای بازسازی‌ سوریه و شکل گیری برنامه‌هایی در این روند است. این مسئله با خالی‌شدن مناطق حساس از تکفیریها و آزادسازی غوطه شرقی دمشق از تهدید معارضان نظامی می‌تواند شکل گیرد. و نکته بعدی این است که در این بلوک درست است سوریه به‌عنوان کانون بحث‌های سیاسی است، اما روابط دوجانبه، یعنی روسیه با ترکیه، روسیه با ایران، ایران با ترکیه، ایران با روسیه، این‌ها رویکردها و اهدافی غیر از سوریه هم دارند و این می تواند تاثیرش را در سوریه نیز ‌بگذارد.
– بده بستان‌های دیگری وجود دارای مذاکرات میان ترکیه و کردها را رد کرده و این پیشنهاد را شرم‌آور دانسته است. اردوغان از همتای فرانسوی خود به دلیل استقبال از یک هیئت کرد به شدت انتقاد کرد و تاریخ استعمارگرانه فرانسه و کشتارهایش در الجزایر و دیگر کشورها را به وی یادآور شد. نشست سه‌جانبه‌ای که در استانبول برگزار شد و رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آن حضور داشتند، نقشه درگیری‌ها در خاک سوریه در دوره آتی به ویژه جنگ منبج و چه بسا آینده روابط میان دمشق و آنکارا را مشخص می‌کند. ایرانی‌ها و هم‌پیمانان روسی و سوری خود به سه دلیل حمله ترکیه به عفرین را نادیده گرفتند:
اول: متمرکز شدن بر جنگ غوطه شرقی و پافشاری بر خروج تمامی گروه‌های مسلح و تأمین امنیت دمشق. این هدف با موفقیت زیاد محقق شده است.
دوم: اینکه ترکیه‌ای‌ها فرصت تشکیل برپایی نظام مستقل کرد در شمال سوریه با حمایت آمریکا و شاید اسرائیل را از بین ببرند به نفع ایران و دولت سوریه است. تا زمانی که ترکیه داوطلبانه اجرای این مأموریت را برعهده گرفته پس چه بهتر و خداوند پاداش خیر به او بدهد.
سوم: برخورد نظامی میان ترکیه و آمریکا و فرانسه در منبج یا دیگر شهرهای کردنشین به معنای خروج نهایی ترکیه از پیمان ناتو و ائتلاف غربی و پیوستن به محور روسیه و ایران و در آینده محور سوریه است چراکه این تنها گزینه پیش روی ترکیه است.
پیش‌بینی کردن حوادث دشوار است اما آنچه می‌توانیم بگوییم این است که اردوغان اکنون در حال و هوای جنگ به سر می‌برد و به خوبی می‌فهمد که نمی‌تواند در نیمه راه عملیات شاخعی شد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با تداوم حضور این کشور در سوریه موافقت کرده است. مطابق این گزارش، ترامپ در نشست شورای امنیت ملی با نگاه داشتن نظامیان آمریکا در سوریه برای «اندکی طولانی‌تر» موافقت کرده اما گفته نمی‌خواهد در این مورد تعهد دراز مدت بدهد. دکتر نادر انتصار، استاد دانشگاه آلابامای امریکا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین پیرامون سخنان ضد و نقیض ترامپ گفت: مانند تمام حرف‌های ترامپ نباید به این تصمیم ترامپ چندان اعتماد کرد. به یاد داشته باشیم که ترامپ تا به حال دو بار تصمیم خود را در این مورد تغییر داده است و در این هفته حرف‌های ضد و نقیض در مورد سوریه زده است، ولی اگر به صورت جدی ترامپ به خروج کامل نیروهای آمریکا که به طور غیرقانونی در سوریه هستند تصمیم گرفته باشد به این علت است که وی نتیجه گرفته که نیروهای آمریکائی آنطور که انتظار داشتند دیگر نمی توانند به سقوط دولت سوریه کمک کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به علاقه ترامپ به گرفتن امتیار از عربستان گفت: ممکن است که این یک تصمیم تاکتیکی باشد که از این طریق ترامپ بتواند پول بیشتری از رژیم حاکم در عربستان دریافت کند، چون عربستان مخالف خروج نیروهای آمریکا از سوریه است و امکان باج دادن عربستان به ترامپ برای ماندن نیروهای آمریکائی در سوریه وجود دارد. انتصار در پاسخ به این سوال که چرا گفتگوهای صلح ژنو در مورد سوریه ناکام مانده است و چه ارزیابی از نشست سه جانبه آنکارا وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه غربی‌ها نتوانستند گفتگوهای ژنو را با موفقیت پیش ببرند این نشست می تواند فضای مناسبی برای گفتگوهای صلح شکل دهد. این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: محور روسیه-ایران-ترکیه در جلساتی که در مورد سوریه تا کنون داشته است به دنیا نشان داده است که میتواند نقش موثری در حل بحران سوریه ایفا کند و تا اندازه ای عملیات محور ضد صلح و مخرب آمریکا-اسرائیل- عربستان را خنثی کند. ولی غربی‌ها و همپیمانان منطقه ای آنها از شعله ور کردن آتش جنگ در سوریه دریغ نخواهند کرد.
– آیا ترکیه در ائتلاف غربی می‌ماند یا به محور روسیه و ایران می‌پیوندد؟
* اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه لباس رزم پوشیده و به همراه رئیس ستاد ارتش و فرماندهان ارشد نظامی با نیروهایش در مرز سوریه دیدار کرد نشان دهنده این است که او می‌خواهد پیام دوگانه‌ای را اول به مردم ترکیه و بعد به جهان خارج به ویژه هم‌پیمانانش در آمریکا و ناتو مخابره کند مبنی بر اینکه ترکیه آماده مقابله نظامی با کردهاست و اجازه نمی‌دهد آن‌ها رؤیای استقلال را در نوار مرزی سوریه به حقیقت تبدیل کنند.
به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در گزارشی تحلیلی نوشت: بعد از سیطره ارتش ترکیه و مخالفان سوریه بر شهر عفرین و حدود ۲۰۰۰کیلومتر از مناطق اطراف آن و خنثی کردن ۳۸۵۲ “تروریست” از نیروهای مدافع خلق کرد، اگر نیروهای ترکیه برای سیطره بر شهر منبج اقدام نکنند، باز هم این پیروزی‌ها کامل نیست چراکه گرفتن این شهر راه را به روی آن‌ها برای کنترل بر شهرهای دیگر مثل رقه، حسکه، قامشلی و کوبانی باز می‌کند.حمله به منبج برای اردوغان و ارتشش که در جایگاه دوم در میان هم‌پیمانانش در ناتو قرار دارد، بزرگترین چالش خواهد بود چراکه آمریکا تا به این لحظه بر پیروزی نیروهای کرد مصمم بوده و مانع سیطره ارتش ترکیه بر این شهر می‌شود حتی اگر مجبور به مقابله نظامی شود.آمریکا برای تأکید بر موضع جدی خود درباره حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ۳۰۰سرباز اضافی را به منبج همراه با ده‌ها تانک و خودروی زرهی و تجهیزات سنگین فرستاد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز تهدید کرده که نیروهای فرانسوی را برای حمایت از نیروهای آمریکایی به منبج می‌فرستد.ترکیه اکنون با دو قدرت بزرگ ناتو یعنی آمریکا و فرانسه در خاک سوریه مواجه شده است و هیچ گزینه‌ای جز جنگ ندارد.
اردوغان پیشنهاد ماکرون برشروی به سمت منبج یا رقه و دیگر شهرها برای ریشه‌کن کردن رؤیای کردها برای استقلال به شهر عفرین اکتفا کند.سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا دو شریک اردوغان یعنی روسیه و ایران از جنگ ترکیه در منبج حمایت سیاسی و نظامی به عمل می‌آورند و اگر این اتفاق بیفتد آیا ادلب و عفرین و شهرهایی مثل الباب و جرابلس به دولت سوریه تحویل داده می‌شوند؟

وی در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی چادرملو اردکان گفت: این کارخانه‌ها در دوره تحریم‌ها تأسیس شده است و پیام‌هایی برای دوستان و دشمنان انقلاب دارد.که سرمایه زیادی را به آن اختصاص می‌دهد، بسیار مهم است که در این امور به طور دقیق و صحیح چگونگی ساخت و عملکرد آن محصول تشریح شود.
همکاری با شرکت‌های خارجی میانبر است
رئیس جمهوری فعالیت مشترک با شرکت‌ها و فناوری خارجی و سپس رسیدن به استقلال کامل را یک راه میانبر برای افزایش کیفیت و اتکا به تولید داخلی دانست و گفت: برای تولید محصولات و فناوری‌های حساس اگر بتوانیم در آغاز با شرکت‌های معروف و قابل اعتماد خارجی مشارکت داشته باشیم این کار می‌تواند راه میانبری باشد تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.
روحانی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها باید اعتماد داشته باشند که دولت و دستگاه اجرایی هر جا تشخیص دهد که تولیدات داخلی قابل اعتماد هستند، بلافاصله خرید خارجی آن کالا را قطع خواهد کرد، حتی اگر تولید داخلی ۱۰ الی ۲۰ درصد گرانتر هم باشد، باز هم قابل قبول است که این خرید انجام شود تا صنعت داخلی متحول شده و روی ریل سرعت قرار بگیرد. او تصریح کرد: امروز وزارت نفت نیز مصمم است که از توان و امکانات داخلی در حوزه‌های فعالیت خود استفاده کند.دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود تحریم نعمت است باید کاری کنیم که برقراری رابطه صمیمانه نعمت شود و اگر چنانچه تحریم باشیم یا نباشیم، باید به سمتی حرکت کنیم که روی پای خود بایستیم و این یک ضرورت است.
مردم باید به آینده امیدوار و اعتماد داشته باشند
رئیس جمهوری توجه به روحیه امید، نشاط و غرور ملی را مورد تأکید قرار داد و گفت: کاری که امروز شرکت‌های نفتی کشورمان انجام می‌دهند، تنها یک کار اقتصادی نیست بلکه این دستاوردهای بزرگ فناورانه بالاتر از هر چیز دادن روحیه امید، نشاط و غرور به مردم است. مردم باید به آینده امیدوار و اعتماد داشته باشند.به‌گفته روحانی مردم باید نسبت به فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان خود احساس غرور کنند و این برخورداری از روحیه غرور ملی و امید و نشاط یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود و چه بسا بسیاری از فعالیت‌ها و دستاوردها بواسطه داشتن چنین روحیه‌ای حاصل می‌شود.
او در ادامه با اشاره به طرح‌های مهمی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی کشورمان وجود دارد، اظهار داشت: در این حوزه نخستین اولویت باید حفظ و نگهداری از نفت و گاز تولید شده باشد و دومین اقدام استفاده بهینه از این منابع است. باید به جای اکتشافات جدید اولویت اصلی استفاده صحیح و بهینه از منابع موجود باشد و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که وزارت نفت در دستور کار خود دارد، عمدتاً در این زمینه است که بتوانیم از همه بخش‌ها و مخازن موجود، افزایش تولید داشته باشیم و دستیابی به این هدف نیازمند سرمایه، تکنولوژی و بالاتر از همه برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح است.رئیس جمهوری جذب آسان‌تر سرمایه داخلی و خارجی و اعتماد به این صنعت را از امتیازات صنعت نفت توصیف کرد و گفت: صنعت نفت می‌تواند به خودش متکی باشد و شرکت ملی نفت با امضای خود قادر است سرمایه‌های بسیاری را جذب کند.
اساس سیاست خارجی دولت داشتن تعامل سازنده با دنیاست

روحانی می‌گوید: برنامه دولت از روز اول این بوده که تعامل درست، سازنده، مؤثر و برد – برد را با دنیا برقرار کند. البته در این زمینه ممکن است شرایط استثنایی و خاصی هم وجود داشته باشد که بی‌تردید در کوتاه‌ترین زمان از چنین شرایطی عبور خواهیم کرد. اساس سیاست خارجی دولت داشتن تعامل سازنده با کشورهای منطقه و جهان است که به‌عنوان یک نمونه می‌توان به همکاری مشترک با جمهوری آذربایجان در زمینه اکتشاف، تولید و فروش نفت از مخزن مشترک اشاره کرد.رئیس جمهوری گفت: در نقاط مختلف مرزی، منابع مشترکی با همسایگان خود داریم و در این حوزه‌ها برای مردم بسیار اهمیت دارد که سرمایه‌گذاری‌ها با سرعت بیشتری به نتیجه برسد. لذا ضرورت دارد در بخش غرب کارون و پارس جنوبی که منابع مشترکی با همسایگان خود داریم، فعالیت‌ها سریع‌تر و با شتاب انجام شود.
اهمیت سرعت و زمان انجام پروژه‌ها
روحانی اظهار امیدواری کرد تا آخر امسال فازهای جدیدی در پارس جنوبی به افتتاح برسد و در طول دولت دوازدهم فازهای مختلف پارس جنوبی به سرانجام برسد و در این راستا تلاش بعدی باید این باشد که بتوانیم تولید پارس جنوبی را پایدار کنیم.
رئیس جمهوری توجه به سرعت و زمان انجام پروژه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز برای انجام پروژه‌ها نباید بحث چند سال مطرح باشد، بلکه باید بر مبنای ماه برنامه‌ریزی و فعالیت داشته باشیم.روحانی در ادامه اهمیت فعالیت وزارت نفت در بندر جاسک را مورد اشاره قرار داد و گفت: رساندن لوله نفت به بندر جاسک و اینکه در آینده بتوانیم از این بندر صادرات نفت داشته باشیم، از لحاظ سیاسی و استراتژیک کار بسیار مهمی است و از مواردی است که مدام روند اجرای آن را پیگیری می‌کنم.
رئیس جمهوری با اشاره به تأمین منابع مالی در اجرای پروژه‌های مختلف، اظهار داشت: هر پروژه‌ای نیازمند تأمین مالی است که معمولاً توسط بانک‌ها و صندوق‌ها انجام می‌شود و در این زمینه وزارت نفت می‌تواند، صندوقی را ایجاد کرده و روی پای خود بایستد.
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ارزشمند است
روحانی لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی نفت بویژه پتروشیمی را حایز اهمیت دانست و گفت: اینکه به جای صادرات گاز از آن در صنعت پتروشیمی کشورمان استفاده شود، می‌تواند ارزش افزوده بالاتری را وارد کشورمان کند. لذا اگر فعال شود از لحاظ درآمدی و اشتغالزایی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و در این راستا امسال وزارت نفت، سه پالایشگاه مهم را افتتاح می‌کند و این در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند است.رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ظاهراً برای خیلی‌ها سنگین است که ملت ایران امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن خواهد گرفت و به فضل الهی مردم ایران با ایستادگی و استقامت سال‌ها و قرن‌ها مسیر استقلال، آزادی، اسلامیت، جمهوریت و مردم‌سالاری را ادامه خواهند داد و این راهی است که مردم آن را انتخاب کرده‌اند.
روحانی تصریح کرد: اگر صدها بار هم رفراندوم برگزار شود، باز هم ۹۸.۲ درصد مردم ایران به استقلال به جای وابستگی، آزادی و مردم‌سالاری به جای دیکتاتوری و اسلام در مقابل غیراسلام رأی خواهند داد. چه بسا ممکن است انتقادهایی وجود داشته باشد که عمدتاً مربوط به شیوه عملکرد دولت‌ها است و البته دولت‌ها موقتی هستند و آنچه دائمی و ماندگار است اراده ملت ایران است و ملت ایران، اراده‌ای که برای آینده خود اتخاذ کرده را با قوت ادامه خواهد داد.
اولویت کشور استفاده از تولید داخل است
روحانی با تأکید بر اینکه دولت از طرح‌های وزارت نفت به طور کامل پشتیبانی می‌کند، گفت: دولت از فناوری‌های جدید، تلاش برای خوداتکایی و رسیدن به تولید داخلی در هر صنعتی که باشد به طور کامل پشتیبانی می‌کند.«تصمیم دولت بر این است که هر آنچه در داخل کشور تولید می‌شود و قابل اعتماد است را خریداری کند و در این کالاها به‌دنبال خرید خارجی نباشد.» رئیس جمهوری با بیان این مطلب، گفت: اینکه شرکت‌های داخلی در کنار شرکت‌های خارجی در یک مناقصه شرکت می‌کنند و در آن برنده می‌شوند، افتخارآمیز است و باعث احساس غرور ملی می‌شود.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت و وزارت نفت در گازرسانی به روستاها، گفت: از ابتدای دولت یازدهم، ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و اینکه امروز اعلام می‌شود در هر ۲۴ ساعت، ۱۰ روستا گازدار

او افزود: با تحریم‌ها هم می‌توان از مشکلات عبور کرد، تحریم‌ها ما را مصمم‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که محدودیت‌ها اثری بر ملت ما ندارد.

رئیس سابق دفتر بازرسی رهبری با بیان این که همت شده است تا کم‌ترین آلایندگی‌های زیست‌محیطی در این کارخانه‌ها به‌وجود‌ آید گفت: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی «سرو» اردکان باعث تأمین برق و کاهش مصرف انرژی شده است. با تکنولوژی‌های پیشرفته کاهش مصرف آب و استفاده از مصرف پساب فاضلاب شهری و نیز انتقال آب خلیج فارس، می‌توان مصرف فعلی آب در اردکان را کاهش داد .

از سوی دیگر وجود کارخانه‌ها در اردکان باعث اشتغال فراوان در این منطقه شده است و امیدواریم با توسعه این طرح‌ها، بخشی از مشکلات کشور در حوزه اشتغال‌زایی رفع شود.

Apple قیمت اپل iPad Pro داعش در تهران قیمت طلا دلار قیمت دلار افزایش قیمت دلار قیمت سکه و ارز شیدایی Apple قیمت اپل iPad Pro برجام ازدواج موقت کسب درامد اینترنتی قیمت اپل iPad Pro برجام ازدواج موقت کسب درامد اینترنتی ازدواج دایم صیغه سایت ازدواج موقت Apple Watch قیمت اپل iPad Pro داعش در تهران ازدواج موقت

بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی «سرو» و بخش‌های گوناگون مجتمع صنع

«اساس سیاست ما تعامل سازنده با دنیا است.»، «تصمیم دولت بر این است که هر آنچه  در داخل کشور تولید می‌شود و قابل اعتماد است را خریداری کند و در این کالاها به‌دنبال خرید خارجی نباشد.» و «برتری کالاهای ایرانی در رقابت با نمونه‌های خارجی افتخار ملی است.» این جملات را رئیس جمهوری روز گذشته پس از بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در جمع مدیران عامل و مسئولان و فعالان حوزه صنعت نفت کشور بیان کرد. جملاتی که نشان‌دهنده حمایت دولت از خود اتکایی و افزایش توان داخلی و در عین حال دوستی و تعامل با دنیاست.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی حمایت و خریداری جنس با کیفیت ایرانی را تصمیم دولت برشمرد، اظهارداشت: دولت پشتیبان طرح‌های جدید صنعت نفت، خود اتکایی و افزایش تولید داخلی است.
او با ابراز امیدواری برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی گفت: با بهره‌گیری از فناوری، باید تولید از منابع فعال انرژی افزایش یابد. رئیس جمهوری فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را برای خود اتکایی و بی‌نیازی و تحرک‌ بخشیدن به تولیدات داخلی و در نتیجه اشتغال بسیار تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: دولت از طرح‌های وزارت نفت به طور کامل پشتیبانی می‌کند.
صنعت نفت، صنعتی راهبردی
روحانی با اشاره به اینکه صنعت نفت برای کشورمان، منطقه و دنیای صنعتی یک صنعت کاملاً راهبردی است، اظهارداشت: صنعت نفت هیچ‌گاه در ایران یک مسأله اقتصادی نبوده و همیشه بیش از هر چیز به‌عنوان یک مسأله سیاسی مطرح بوده است و پس از آن ابعاد اقتصادی و اجتماعی را در کنار خود داشته است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه صنعت نفت به‌عنوان یک صنعت راهبردی از ویژگی و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: امروز نفت در روند زندگی مردم بواسطه نقش آن در حوزه‌های مختلف از جمله نیروگاه‌ها، آب‌شیرین‌کن‌ها و نقل و انتقال یک صنعت ویژه و بسیار مهم محسوب می‌شود و در عرصه داخلی و خارجی و در حوزه دیپلماسی و قدرت ملی نیز بسیار حائز اهمیت است.
به گفته روحانی در تعامل بین دولت و شرکت‌های صنعتی و نفتی نخستین قدم، وجود رابطه صحیح بین دولت و شرکت‌ها است. باید به یکدیگر اعتماد داشته و کمک کنیم و لازمه آن این است که دقیق و درست سخن بگوییم چرا که اگر یک دستگاه اجرایی می‌خواهد به یک محصول حساس و بسیار مهم متکی شود  می‌شوند، اقدام بسیار ارزشمندی است و گازرسانی به روستاها، ضمن فراهم آوردن رفاه برای روستاییان عزیز از لحاظ محیط زیست و اشتغال نیز حایز اهمیت است.
تی چادرملو اردکان از برنامه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

برای دومین بار است که حجت‌الاسلام ناطق نوری از روند فعالیت‌های چادرملو و طرح‌های توسعه این شرکت، بازدید می‌کند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در کشور است که از سال گذشته با بهره برداری از واحدهای فولادی توانسته است زنجیره تولید را از سنگ آهن تا محصولات نهایی تکمیل کند. ‏

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به «یوناما» گفت: ارتش این کشوردر حمله هوایی به مراسمی در ولایت قندوز در ماه گذشته میلادی با شلیک موشک و استفاده از مسلسل‌های سنگین باعث کشته شدن دست‌کم ۳۶ تن از جمله ۳۰ کودک و زخمی شدن ۷۱ نفر دیگر شد.

سازمان ملل با بیان این که این حمله احترام دولت کابل به قوانین احتیاط تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه را زیر سوال برد،تصریح کرد:هر چند نمی توان به صراحت گفت که تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده اند اما ارتش افغانستان تدابیر لازم برای حفظ جان غیرنظامیان در چنین حمله‌ای را اتخاذ نکرده است.

ه زیتون را رها کرده و بدون پید که بر معادلات تاثیر دارد؟
* روسیه وقتی در عفرین اجازه عملیات شاخه زیتون را به ترکیه می‌دهد، به این دلیل است که منافع دیگری در مناطق دیگر دارد؛ مخصوصا در تنگه داردانل و بسفر، همچنین در انتقال گاز به اروپا، منافع مشترک در دریای مرمره و هم دریای مدیترانه، در اروپا، در بالکان، در قفقاز و آسیای مرکزی وجود دارد؛ این همکاری‌ها می تواند باعث ‌شود کارت سوریه مورد معامله روسیه و ترکیه قرار بگیرد. اما کلا این روندی که در آنکارا شکل گرفته، روند مثبتی بوده است، اما در دوران پساداعش هنوز در یک مرحله‌ای مانده است و پیشرفتها کندتر شده است. تا قبل از بین رفتن داعش و هیمنه‌ آن روند گفت‌و‌گو‌ها کارایی‌ بسیار بالا داشت، اما در دوران پساداعش چون بحث سهم‌خواهی و بحث منافع به میان می‌آید، و در این دوره ترکیه وارد حمله نظامی به عفرین شده است، این باعث شده است این روند با پیچیدگی‌هایی همراه شود و توسعه گفت و گوها به صورت کند پیش برود که این هم ملزومات دوره پسا داعش است. البته جمهوری اسلامی اولین هدفش دولت اسد بوده، دومین هدفش تمامیت ارضی سوریه است که با حرکات ترکیه شاید مقداری منافات داشته باشد، مخصوصا با این‌که آمریکا نزدیک ۳۰ درصد از خاک سوریه را اشغال کرده است.
در این حال، نادر انتصار استاد دانشگاه آلابامای امریکا در گفتگو با خبرآنلاین به بررسی تصمیم ترامپ در مورد سوریه و تأثیر نشست سه‌جانبه پرداخته است.دومین نشست سه جانبه صلح برای بحران سوریه در سطح سران در آنکارا با شرکت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در حالی پایان یافت که ترامپ ساعاتی قبل از نشست، همچنان در حال ایراد سخنرانی و بیان مواضع ضد و نقیض دربارۀ سوریه بود. او که در سخنانی غیرمنتظره اعلام کرد که امریکا، سوریه را ترک خواهد کرد و این بحران به جز هزینه برای آنها چیزی ندارد، پس از ساعاتی تغییر موضع داد و از تعویق این موضوع سخن به میان آورد. ترامپ با حالتی کاسب کارانه در نهایت با مخاطب قرار دادن عربستان عنوان کرد: اگر سعودی‌ها خواهان ادامه حضور امریکا در این کشور هستند باید هزینه آنرا بدهند .
ترامپ گفت که تصمیم خروج در آینده با هماهنگی کشورهای دیگر منطقه و شرکای آمریکا صورت خواهد پذیرفت. وی همچنین پیشنهاد کرد که چنانچه کشورهایی نظیر عربستان مایل به ادامه حضور ایالات متحده هستند «شاید باید پول آن را بپردازند.» دونالد ترامپ با اشاره به اینکه کشورش طی ۱۷سال گذشته مبلغ ۷تریلیون (۷هزار میلیارد) دلار در خاورمیانه هزینه کرده اما هیچ سودی از این هزینه نبرده است گفت:‌ «عربستان سعودی به حضور ما علاقه‌مند است و من گفتم که خوب اگر می‌خواهید ما بمانیم شاید مجبور باشید که پولش را بپردازید.پس از این موضوع بود که یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویت

سرویس خارجی: سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: مسئولیت اصلی کشتار ۳۰ کودک بر اثر حمله هوایی نیروهای ارتش افغانستان به یک مدرسه دینی در ولایت قندوز بر عهده دولت این کشور است.اردکان ـ خبرنگار اطلاعات: حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به دعوت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با سفر به اردکان از مجتمع‌های صنعتی و معدنی چادرملو در این شهرستان بازدید کرد.

روسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، در آنکارا دور یک میز نشستند تا آخرین دستاوردهای مذاکرات برای حل بحران سوریه را مرور کنند. در حالی که غرب در روند گفتگوهای ژنو برای حل بحران سوریه، به بن‌بست رسیده بود، گفتگوهای محور مسکو، تهران و آنکارا با روند مناسبی در حال پیشروی است و این روند شاید، خود، تحول مهمی در حل بحران سوریه باشد. در این باره خبرآنلاین با ابراهیم فراهانی، کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده که از نظر می گذرانید:
– می توان به چشم انداز نشست سه جانبه آنکارا با حضور سران ایران، روسیه و ترکیه امیدوار بود؟
* این نشست در آنکارا در حقیقت نشست دوم سران سه کشور در مورد سوریه بود. قرار است نشست سوم نیز در تهران برگزار شود، این روند باعث شکل‌گیری بلوکی متشکل از سه کشور روسیه، ایران و ترکیه شده است. برای اولین بار این نشست، بدون در نظر گرفتن همکاری با غرب شکل گرفته و اهمیت این مسئله از این لحاظ است که سه کشور به دنبال تلاش برای نزدیک کردن منافعشان به همدیگر این روند را پیش می‌برند و برای منافع مشترک وارد یک بلوک شدند. در این مسیر هشت دوره

رز مدعی شد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با تداوم حضور این کشور در سوریه موافقت کرده است. مطابق این گزارش، ترامپ در نشست شورای امنیت ملی با نگاه داشتن نظامیان آمریکا در سوریه برای «اندکی طولانی‌تر» موافقت کرده اما گفته نمی‌خواهد در این مورد تعهد دراز مدت بدهد. دکتر نادر انتصار، استاد دانشگاه آلابامای امریکا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین پیرامون سخنان ضد و نقیض ترامپ گفت: مانند تمام حرف‌های ترامپ نباید به این تصمیم ترامپ چندان اعتماد کرد. به یاد داشته باشیم که ترامپ تا به حال دو بار تصمیم خود را در این مورد تغییر داده است و در این هفته حرف‌های ضد و نقیض در مورد سوریه زده است، ولی اگر به صورت جدی ترامپ به خروج کامل نیروهای آمریکا که به طور غیرقانونی در سوریه هستند تصمیم گرفته باشد به این علت است که وی نتیجه گرفته که نیروهای آمریکائی آنطور که انتظار داشتند دیگر نمی توانند به سقوط دولت سوریه کمک کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به علاقه ترامپ به گرفتن امتیار از عربستان گفت: ممکن است که این یک تصمیم تاکتیکی باشد که از این طریق ترامپ بتواند پول بیشتری از رژیم حاکم در عربستان دریافت کند، چون عربستان مخالف خروج نیروهای آمریکا از سوریه است و امکان باج دادن عربستان به ترامپ برای ماندن نیروهای آمریکائی در سوریه وجود دارد. انتصار در پاسخ به این سوال که چرا گفتگوهای صلح ژنو در مورد سوریه ناکام مانده است و چه ارزیابی از نشست سه جانبه آنکارا وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه غربی‌ها نتوانستند گفتگوهای ژنو را با موفقیت پیش ببرند این نشست می تواند فضای مناسبی برای گفتگوهای صلح شکل دهد. این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: محور روسیه-ایران-ترکیه در جلساتی که در مورد سوریه تا کنون داشته است به دنیا نشان داده است که میتواند نقش موثری در حل بحران سوریه ایفا کند و تا اندازه ای عملیات محور ضد صلح و مخرب آمریکا-اسرائیل- عربستان را خنثی کند. ولی غربی‌ها و همپیمانان منطقه ای آنها از شعله ور کردن آتش جنگ در سوریه دریغ نخواهند کرد.
– آیا ترکیه در ائتلاف غربی می‌ماند یا به محور روسیه و ایران می‌پیوندد؟
* اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه لباس رزم پوشیده و به همراه رئیس ستاد ارتش و فرماندهان ارشد نظامی با نیروهایش در مرز سوریه دیدار کرد نشان دهنده این است که او می‌خواهد پیام دوگانه‌ای را اول به مردم ترکیه و بعد به جهان خارج به ویژه هم‌پیمانانش در آمریکا و ناتو مخابره کند مبنی بر اینکه ترکیه آماده مقابله نظامی با کردهاست و اجازه نمی‌دهد آن‌ها رؤیای استقلال را در نوار مرزی سوریه به حقیقت تبدیل کنند.
به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در گزارشی تحلیلی نوشت: بعد از سیطره ارتش ترکیه و مخالفان سوریه بر شهر عفرین و حدود ۲۰۰۰کیلومتر از مناطق اطراف آن و خنثی کردن ۳۸۵۲ “تروریست” از نیروهای مدافع خلق کرد، اگر نیروهای ترکیه برای سیطره بر شهر منبج اقدام نکنند، باز هم این پیروزی‌ها کامل نیست چراکه گرفتن این شهر راه را به روی آن‌ها برای کنترل بر شهرهای دیگر مثل رقه، حسکه، قامشلی و کوبانی باز می‌کند.حمله به منبج برای اردوغان و ارتشش که در جایگاه دوم در میان هم‌پیمانانش در ناتو قرار دارد، بزرگترین چالش خواهد بود چراکه آمریکا تا به این لحظه بر پیروزی نیروهای کرد مصمم بوده و مانع سیطره ارتش ترکیه بر این شهر می‌شود حتی اگر مجبور به مقابله نظامی شود.آمریکا برای تأکید بر موضع جدی خود درباره حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ۳۰۰سرباز اضافی را به منبج همراه با ده‌ها تانک و خودروی زرهی و تجهیزات سنگین فرستاد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز تهدید کرده که نیروهای فرانسوی را برای حمایت از نیروهای آمریکایی به منبج می‌فرستد.ترکیه اکنون با دو قدرت بزرگ ناتو یعنی آمریکا و فرانسه در خاک سوریه مواجه شده است و هیچ گزینه‌ای جز جنگ ندارد.
اردوغان پیشنهاد ماکرون برشروی به سمت کانال ازدواج Samsung Galaxy صیغه سایت شیدایی Apple قیمت اپل iPad Pro داعش در تهران قیمت طلا دلار قیمت دلار افزایش قیمت دلار قیمت سکه و ارز شیدایی Apple قیمت اپل iPad Pro برجام ازدواج موقت کسب درامد اینترنتی قیمت اپل iPad Pro برجام ازدواج موقت

وی در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی چادرملو اردکان گفت: این کارخانه‌ها در دوره تحریم‌ها تأسیس شده است و پیام‌هایی برای دوستان و دشمنان انقلاب دارد.

او افزود: با تحریم‌ها هم می‌توان از مشکلات عبور کرد، تحریم‌ها ما را مصمم‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که محدودیت‌ها اثری بر ملت ما ندارد.

رئیس سابق دفتر بازرسی رهبری با بیان این که همت شده است تا کم‌ترین آلایندگی‌های زیست‌محیطی در این کارخانه‌ها به‌وجود‌ آید گفت: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی «سرو» اردکان باعث تأمین برق و کاهش مصرف انرژی شده است. با تکنولوژی‌های پیشرفته کاهش مصرف آب و استفاده از مصرف پساب فاضلاب شهری و نیز انتقال آب خلیج فارس، می‌توان مصرف فعلی آب در اردکان را کاهش داد .

از سوی دیگر وجود کارخانه‌ها در اردکان باعث اشتغال فراوان در این منطقه شده است و امیدواریم با توسعه این طرح‌ها، بخشی از مشکلات کشور در حوزه اشتغال‌زایی رفع شود.

بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی «سرو» و بخش‌های گوناگون مجتمع صنعتی چادرملو اردکان از برنامه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

برای دومین بار است که حجت‌الاسلام ناطق نوری از روند فعالیت‌های چادرملو و طرح‌های توسعه این شرکت، بازدید می‌کند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در کشور است که از سال گذشته با بهره برداری از واحدهای فولادی توانسته است زنجیره تولید را از سنگ آهن تا محصولات نهایی تکمیل کند. ‏

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به «یوناما» گفت: ارتش این کشوردر حمله هوایی به مراسمی در ولایت قندوز در ماه گذشته میلادی با شلیک موشک و استفاده از مسلسل‌های سنگین باعث کشته شدن دست‌کم ۳۶ تن از جمله ۳۰ کودک و زخمی شدن ۷۱ نفر دیگر شد.

سازمان ملل با بیان این که این حمله احترام دولت کابل به قوانین احتیاط تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه را زیر سوال برد،تصریح کرد:هر چند نمی توان به صراحت گفت که تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده اند اما ارتش افغانستان تدابیر لازم برای حفظ جان غیرنظامیان در چنین حمله‌ای را اتخاذ نکرده است.